Porota 2025

Porota pre fotografické práce 2025

Foto: Pep Bonet - NOOR

Clément Saccomani začal svoju kariéru ako fotograf na voľnej nohe pod agentúrou Gamma. Dlhé roky sa venoval medzinárodnému spravodajstvu vo východnej Európe, na Kaukaze a v Južnej Amerike. Zameriaval sa najmä na tému násilia páchaného na ženách po celom svete.
V roku 2009 sa Clément pridal k agentúre Magnum Photos. V roku 2011 bol vymenovaný za redakčného riaditeľa. Pre firemných klientov (LVMH, Lhoist, BNP Paribas, Nintendo), mimovládne organizácie a medzinárodné inštitúcie pripravil množstvo inovatívnych projektov zahŕňajúcich nové naratívne stratégie.
V roku 2015 sa Clément stal výkonným riaditeľom agentúry a nadácie NOOR v Amsterdame, kde rozvíjal európske projekty (Horizont 2020 – Kreatívna Európa), projekty z oblasti blockchainu a umelej inteligencie v spolupráci so spoločnosťou Google, čím sa tvorca obsahu opäť ocitol v centre vizuálnej ekonomiky. Zároveň sa venoval aj inovatívnym projektom, vrátane vytvorenia pilotného VR projektu pre Medzinárodný trestný súd v Haagu. Počas svojej kariéry získal Clément spolu so svojím tímom a partnermi množstvo ocenení, vrátane ôsmich cien World Press Photo a mnohých ďalších.
V roku 2021 Clément prevzal funkciu riaditeľa archívu Cinémathèque des Pays de Savoie et de l’Ain, ktorého poslaním je zhromažďovať, chrániť a propagovať audiovizuálnu pamäť v Savojsku, Hornom Savojsku a Aine.
Od roku 2023 Clément Saccomani so svojou organizáciou Literati navrhuje a realizuje umelecké a kultúrne projekty a podporuje umelcov, mestské aj regionálne subjekty, kultúrne inštitúcie, múzeá a podniky. Organizácia Literati ponúka na mieru šité poradenstvo a služby spojené s realizáciou umeleckých a kultúrnych projektov vo všetkých fázach ich prípravy.

Roman Vondrouš, narodený v Pardubiciach, absolvent Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opave, kde v súčasnosti pokračuje v štúdiu v doktorskom programe. V roku 2013 získal prvú cenu v kategórii Šport v prestížnej fotografickej súťaži World Press Photo a v rokoch 2016 a 2017 obdržal dve druhé miesta v jednej z ďalších významných svetových žurnalistických fotosúťaží Pictures of the Year International. V roku 2020 získal prvú cenu v kategórii športové portfólio v medzinárodnej súťaži AIPS Sport Media Awards. V súťaži Czech Press Photo je držiteľom viac ako dvoch desiatok ocenení (o.i. i Grant pražského primátora na fotografovanie premien hlavného mesta). V roku 2013 mu bola udelená Cena rektora Slezské univerzity v Opave za mimoriadne úspechy v oblasti fotožurnalistiky. Od roku 2005 je fotoreportérom Českej tlačovej kancelárie, kde sa každodenne venuje agentúrnemu foto-spravodajstvu. Fotografoval na letných i zimných olympijských hrách: 2008 – Peking, 2010 – Vancouver, 2014 – Soči. Vo svojom voľnom čase pracuje na ďalších vlastných fotografických projektoch, ale hlavnú časť jeho tvorby zaberá dostihová tématika.

Prof. Mgr. Jindřich Štreit Dr.h.c. je český fotograf, vysokoškolský pedagóg, kurátor a organizátor kultúrneho života. Vo svojej tvorbe sa zameriava na dokumentovanie života na dedine a obyvateľov českých dedín. Realizoval vyše 1 500 autorských výstav, je autorom viac než 56 publikácií, jeho diela sú zastúpené v najvýznamnejších zbierkach a bolo o ňom nakrútených niekoľko filmov. V súčasnosti pôsobí ako pedagóg na Inštitúte tvorivej fotografie v Opave.

Tamás Révész sa narodil v Budapešti. Je maďarsko-americkým fotografom oceneným viacerými prestížnymi cenami – Pulitzer Memorial Prize, World Press Photo, Golden Camera, Béla Balázs Award, Alexander Rodchenko Award a ďalšími. Je autorom štrnástich fotografických publikácií, vrátane New York, Rome, Sicily, Budapest, Búcsú a cigányteleptől(Farewell to Gypsy Colonies). Jeho práce publikovali významné európske a americké magazíny. Ako umelec vystavoval po celom svete – v mestách ako New York, Budapest, Rome, Amsterdam, Tokyo, Copenhagen, La Paz či Berlin. Bol členom medzinárodnej poroty súťaže World Press Photo a je držiteľom grantu Howard Chapnick Grant udeľovaného nadáciou W. Eugene Smith Foundation. Kurátorsky pripravil množstvo výstav v Budapešti – napríklad výstavy Capa Brothers, Anthony Suau, Tomasz Gudzowaty, Peter Turnley či National Geographic. Viac než tri desaťročia organizoval výstavu World Press Photo v Budapešti. Vyučuje fotožurnalistiku na Budapest Metropolitan University.

Alexander Chekmenev je ukrajinský fotograf, ktorý sa v posledných rokoch dostal do povedomia verejnosti doma aj v zahraničí. Zvíťazil v európskej súťaži dokumentárnej fotografie Vevey vo Švajčiarsku so sériou Ukrajinský pas. V roku 2013 sa jeho kniha Donbass (Donbas) stala vybraným titulom nemeckej knižnej ceny German Photo Books Award. A bol vyhlásený ukrajinským fotografom za rok 2013. Vystavoval v rôznych galériách v Európe a nedávno prejavili o jeho tvorbu záujem aj galérie v severnej Amerike.

Garantka projektu
Doc. Mgr. art. Jana Hojstričová, ArtD. je fotografka a pedagogička na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde vedie „Ateliér fotografia, realita, konštrukcia“. Vo svojej fotografickej tvorbe sa venuje témam postavenia ženy, súčasnej rodiny a spoločnosti a aktuálne aj problematike muzeálnej kultúry. Okrem voľnej fotografickej tvorby sa špecializuje aj na fotografovanie skla, keramiky a dizajnu. Venuje sa aj výskumu fotografie a fotografickým technológiám 19.storočia. V posledných rokoch spolupracuje so sklárskym výtvarníkom Palom Machom. Pripravila celú radu výstav pre domáce a zahraničné publikum. Žije a pracuje v Bratislave.

Porota pre video 2025

Tomáš Rafa (1979), filmár, vizuálny umelec a fotograf študoval na Akadémii umení v Banskej Bystrici a na Akadémii výtvarných umení vo Varšave. Od roku 2009 dokumentuje rastúci nacionalizmus a ultrapravicové skupiny v priestore Vyšehradskej štvorky. Tvorba Tomáša Rafu je známa nielen v regióne strednej a východnej Európy, ale aj napr. vo Švédsku a v USA. Na Slovensku získal v roku 2011 cenu Oskára Čepana, odvtedy má za sebou rad sólových a skupinových výstav v mnohých krajinách. V roku 2017 prezentoval svoju tvorbu v prestížnom Múzeu moderného umenia (MoMA PS1) v New Yorku. Vo svojich dielach sa zameriava na najaktuálnejšie dianie a venuje sa sociálnym a politickým otázkam, jeho tvorba súvisí s príklonom súčasného umenia k etickým problémom.

Tomáš Stanek je slovenský kameraman, pedagóg a dlhoročný člen Asociácie slovenských kameramanov. Vo svojej tvorbe sa zameriava predovšetkým na dokumentárny film, hranú tvorbu, reklamy a hudobné videoklipy. Jeho práca bola ocenená na viacerých prestížnych filmových festivaloch doma i v zahraničí. Za kameru stál pri oceňovaných snímkach ako Deti (réžia Jaro Vojtek), za ktorú získal cenu Tiantan Award za najlepší kameramanský výkon na Medzinárodnom filmovom festivale v Pekingu (2015), či Stratená dovolenka (réžia Lucie Králová), ktorá bola vyhlásená za najlepší dokument na MFF Karlove Vary a v Banja Luke (2007). Je tiež laureátom ceny KAMERA 2013 Asociácie slovenských kameramanov za videoklip World Citizen (réžia Branislav Vincze) a držiteľom ceny Zlaté vajce z festivalu Kustendorf za film Výstava. Od roku 2017 pôsobí ako pedagóg na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde vedie študentov Ateliéru kameramanskej tvorby. Študoval na tej istej škole, kde v roku 2002 získal titul Mgr. art a v roku 2018 ukončil doktorandské štúdium s titulom ArtD.

Monika Bryk - audiovizuálna umelkyňa, fotožurnalistka a kameramanka. Pôsobí tiež ako vysokoškolská pedagogička na Akadémii výtvarných umení vo Varšave. Vo svojich umeleckých aj dokumentárnych projektoch skúma dynamiku spoločenských a politických zmien, najmä v strednej a východnej Európe (Poľsko, Maďarsko, Slovensko, Moldavsko - Podnestersko, Gruzínsko a Nemecko). Jej dokumentárna tvorba je prezentovaná v poľských a medzinárodných médiách. Od roku 2019 je pravidelnou prispievateľkou Krytyky Politycznej, poprednej progresívnej mediálnej platformy v Poľsku. Zúčastnila sa Canon Student Development Program 2019 na festivale Visa pour l'Image vo francúzskom Perpignane. Jej krátky film WE ARE PEOPLE bol premietaný na festivale Post P_rn Arts Fest (Varšava, 2024) a neskôr bol ocenený v súťaži Slovak Press Photo 2024.